zondag 25 november 2012

Blitz-kersen-kwarktaart

Vandaag kwam er wat bezoek vanwege de verjaardag van mijn eega, dus dat was een mooie gelegenheid om eens een recept te proberen uit mijn nieuwe aanwinst op receptengebied:

Dit prachtige tijdschrift kreeg ik van collega C. In eerste instantie was ik vooral verheugd vanwege de fantastische retro styling van dit blad. Geloof het of niet, maar hier staat een prijs in euro's op! Lea lekkere recepten blijkt een Duitse serie te zijn. Afgezien van het design zie je dat ook aan de recepten, want die zijn echt anders dan wat we hier gewoonlijk eten. Het bezoek vond de taart hieruit vandaag unaniem lekkerder dan de speculaas-perentaart die ik ook gemaakt had, dus ik zal je het recept niet onthouden.

Ik vind de structuur die de kwark in deze taart heeft erg lekker, het doet me denken aan de Topfenstrudel die ik in Wenen zo graag eet. Let op: deze taart heeft niets te maken met het light-imago van de Nederlandse kwarktaart! Dit is is machtig spul.

  IngrediĆ«nten:
  • 125 g boter
  • 200 g suiker
  • 4 eieren
  • 1 kg kwark (10% vet)*
  • 6 eetlepels griesmeel met kop
  • 1 pakje vanillepuddingpoeder**
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • sap van 1/2 citroen
  • 500 verse kersen (ontpit) of diepvrieskersen (ontdooid) of 400 g kersen uit een pot (uitgelekt)
  • vet voor de bakvorm

Bereidingswijze:
  1. Oven voorverwarmen op 175 graden (elektrisch)/160 graden (hetelucht) of stand 2 (gas).
  2. De boter en suiker met de mixer tot een romige massa kloppen***, dan de eieren toevoegen en dit kloppen tot het schuimig is. Dan lepelsgewijs de kwark en het griesmeel erdoor mengen.
  3. Dan het puddingpoeder, de vanillesuiker, het bakpoeder en het citroensap erdoor roeren tot het een goed gemengd beslag is geworden.
  4. Kersen voorzichtig door het beslag roeren.
  5. Een springvorm met een diameter van ca. 26 cm invetten en vullen met het beslag. Het beslag met een pannenlikker (wat een heerlijk woord) gladstrijken.
  6. Bak de taart in 75 minuten gaar. Als hij bovenop te bruin wordt, afdekken met aluminiumfolie (glanzende kant boven).
  7. De taart nog ca. 10 in de vorm laten rusten, dan de springvormrand verwijderen en de taart laten afkoelen.

Jammie
* In het recept staat 20% vet, maar dat kon ik bij Albert Heijn niet vinden (misschien eens bij Lidl of Aldi proberen). Met 10% was de taart trouwens al behoorlijk machtig.
** Hierover maakte ik me vooraf even zorgen: zou puddingpoeder nog bestaan? Ja hoor! "Dr. Oetker kookpudding" stond in het schap van de supermarkt en de houdbaarheidsdatum was nog niet overschreden!
*** Misschien is dit voor jou een open deur, maar ik ben nog steeds heel blij dat ik eens bedacht heb dat ik boter die rechtstreeks uit de koelkast komt, in de magnetron wat zachter kan laten worden.

5 opmerkingen:

  1. Kijk eens aan! Laat ik nou net volgende week een taart nodig hebben. Nou ja, eigenlijk drie of zo, maar deze ga ik maken. Eens kijken of mijn kritische publiek het ook zo lekker vindt als dat de taart eruit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, het was een groot succes! Makkelijk om te maken en veel te snel op. De verjaardagsgasten kozen bijna unaniem voor deze taart. Op zich leuk en zo, maar wat moet ik nu met de appeltaart doen, die is overgebleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is die appeltaart nog niet op? Ik kom morgen wel even langs :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoeveel gram puddingpoeder gaat erin??

    BeantwoordenVerwijderen