woensdag 14 november 2012

Bakstart!

Welkom op deze blog. Hij is ontstaan uit een gesprek dat wij nu al een aantal jaren met elkaar voeren over bakken. En dan wel het bakken tussen de bedrijven door, met een gezin, om iets op tafel te kunnen zetten. Dat kan zijn voor een speciale gelegenheid, voor een tractatie op school, voor de feestdagen, of gewoon voor een regenachtige zondag. Ach, wat zou het, wij bakken zelfs op zonnige doordeweekse dagen!

Omdat wij gewoon bakken gaan onze gesprekken niet over grammetjes en bakthermometers. Het is wel zo dat bakken enige mate van zorgvuldigheid vraagt, meer dan koken. Je maakt van te voren een mix en dan moet je maar afwachten hoe het uit de oven komt. Maar, zoals de titel van onze blog al zegt, daar ligt niet onze aandacht. We willen gewoon even wat bakken. En in onze ervaring kan dat ook prima zonder al te veel gedoe.

Als je bakt volgens de code "ik bak maar wat" is het ondoenlijk om recepten helemaal uit te schrijven met alle details die al dan niet invloed hebben, kunnen hebben of ooit gehad hebben op het bakresultaat. Wat dat betreft had dit webhoekje ook delossepols.blogspot.nl kunnen heten. Wel kunnen wij de lezer geruststellen dat het meestal wel mee zal vallen. Er gaat ook veel goed in de keuken. En lekker wordt het meestal toch wel.

Een laatste opmerking: de apparaten waarmee je bakt. Die zullen ook de revue passeren. Ik geloof dat ik het aan mijn collega-bakkers zal overlaten om daar wat over te zeggen. Aangezien ik in mijn keuken de firma's Magimix, Kitchenaid én Kenwood vertegenwoordigd heb bevind ik mij in een (af en toe ongemakkelijke) middenpositie. Er zijn ook bakmaarwatsters die geen van die firma's in huis hebben of juist maar één. Dat moet allemaal nog een beetje vorm krijgen.

Ok bakken geblazen!

1 opmerking: