donderdag 15 november 2012

Kruidnoten


Ik ben opgegroeid in Zaandam. Op weg naar school fietste ik langs Verkade, waar ze direct na de zomervakantie altijd al naarstig bezig waren met het bakken van speculaas voor de Sinterklaastijd. Daar zal het wel mee te maken hebben dat de geur van dit baksel me terugvoert naar mijn kindertijd, want de oven in ons ouderlijk huis werd uitsluitend gebruikt als opslagplaats voor nooitgebruikte spring- en cakevormen en een stoffige braadslee.

Dit weekend komt de Goedheiligman weer aan en als kneuterkok met een kale keukeninventaris en een tefaloventje bak je natuurlijk geen speculaas, maar

Kruidnoten

Ingrediënten
  • 1 el kaneel
  • 1 tl korianderpoeder
  • 1 tl nootmuskaat
  • 1/2 tl gemberpoeder
  • 1/2 tl piment
  • 1/4 tl kruidnagel   
  •  250 gr zelfrijzend bakmeel
  • 125 gr donkere basterdsuiker
  • 100 gr boter (ongeveer een half uur van tevoren uit de koelkast gehaald)
  • 3 eetlepels melk 
 Bereidingswijze
  1. Verwarm de oven voor op 150 graden
  2. Doe alle ingrediënten in een kom en kneed ze vlot tot een soepel deeg.
  3. Maak rolletjes van 1 cm dikte van het deeg en snijd die in stukjes van 1 cm.
  4. Leg bakpapier of een siliconen matje op de bakplaat.
  5. Roep je kinderen en laat hen van de stukjes deeg balletjes vormen die ze een beetje mogen platdrukken op de bakplaat. De kruidnoten rijzen nog, dus let op dat er genoeg ruimte tussen zit. Pak zelf een stoel en wat te drinken, maar blijf er wel bij zitten, anders snoepen de kinderen al het deeg op.
  6. Bak de kruidnoten een minuut of 15 en laat ze afkoelen.
Als de kruidnoten nog te zacht zijn, waren ze te groot of was de oven niet heet genoeg. Het voordeel van mijn kleine oventje is dat ik per keer maar een kwart van deze hoeveelheid kruidnoten kon bakken waardoor ik elke volgende keer wat kon aanpassen.

Voor

Versgemalen kruiden zijn natuurlijk het lekkerst, maar als ik een bepaald mengsel vaker gebruik vind ik het toch wel handig om in één keer een wat grotere hoeveelheid te maken. Wat ik niet meteen gebruik, doe ik in een leeg potje en zet ik bij de andere kruiden.

Na

6 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit. Een mooie dagbesteding voor aankomend weekeinde. Kunnen de kinderen de sintstress mooi wegkneden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit te denken of ik er verse gember in zou kunnen gebruiken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het weekeinde is voorbij en de kruidnoten gebakken. Met succes! De kinderen vonden het erg leuk om mee te helpen, mee te snoepen en de balletjes te draaien. Eén nadeel van dit recept: je hoeft je niet in je hoofd te halen om een voorraadje te bakken. Binnen no time was alles schoon op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier hebben we nog steeds wat over van vorige week woensdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit recept nu al 3 keer gemaakt, telkens een dubbele portie, en het gaat er iedere keer als een trein doorheen. Ik maak elk jaar wel speculaas en pepernoten, maar ik vind deze combinatie van speculaaskruiden (met gember en koriander) erg geslaagd! Ik maak er soms ook gevuld speculaas van: een lap uitrollen, vervolgens een lap amandelspijs - loskneden met wat ei(wit) - eroverheen rollen, en daarna weer een lap speculaas eroverheen. Met een vork ruiten trekken, halve amandelen plaatsen in de hokjes, en met de rest van het ei(geel) afkwasten. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk Sjoukje, en bedankt voor je aanvulling! Ei(wit), betekent dat dat het eigeel er bij mag, maar niet hoeft?

    Als het lukt zal ik van de week ook nog een ander recept met speculaaskruiden hier neerzetten.

    BeantwoordenVerwijderen