woensdag 5 december 2012

Boule

Wat doe je als je een verstokt KitchenAid-keukenrobotgebruikster bent, niet van kneden houdt en je keukenrobot staat bij de reparateur? Juist! Je probeert een alom bejubeld 'no knead bread'-recept uit. En met succes. Wat een lekker brood is dit! Ik heb er zowel volkoren meel als tarwebloem in gedaan. 's Avonds alle ingrediënten in een kom gedaan, goed geroerd en daarna het deeg in twee kommen laten rijzen. De volgende ochtend heb ik er twee ronde vormen van gemaakt, nog drie kwartier laten rijzen en daarna in de oven gebakken, ongeveer een half uur op 180 graden. Voor de zekerheid heb ik een bakje met warm water in de oven gezet, zodat de korst krokant werd. Of het inderdaad door dat water komt, weet ik niet. Maar krokant was het! Het recept belooft dat je het deeg ongeveer twee weken in de koelkast kunt bewaren. Ideaal, want door een dubbele hoeveelheid te maken, kun je regelmatig gauw een heerlijk brood bakken. Zonder te kneden, zonder moeite. Heerlijk toch? Inmiddels is mijn KitchenAid weer terug, maar ik gun hem zijn rust even.

Mijn recept komt van deze site af:www.bloggingoverthyme.com



Ingrediënten voor twee broden:
  • ongeveer 700 ml warm water
  • 1 el + 1,5 tl gedroogde gist
  • 1 el + 1,5 tl zout
  • 540 gram tarwebloem
  • 335 gram volkoren bloem

Bereidingwijze:
  1. Doe het zout door de bloem.
  2. Los de gist op in het warme water.
  3. Doe alles in een grote mengkom en roer met een houten lepel door elkaar. Als het te dik wordt, roer dan verder met je handen. Niet kneden.
  4. Verdeel het deeg in tweeën en doe het in een kom, dek af.
  5. Laat het in ieder geval twee uur rijzen, langer kan ook.
  6. Als het voldoende gerezen is, vorm dan van het deeg een bol en leg het op een bakplaat (op bakpapier). Het deeg zal op de bakplaat nog wat inzakken. Laat dit nog ongeveer drie kwartier rijzen (afgedekt).
  7. Verwarm de oven voor op 175 graden (hetelucht).
  8. Strooi wat (semola)bloem over de bol, maak wat inkepingen en bak het brood in ongeveer 35 minuten gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten